خسارت ۴۴۶ همتی اقتصاد از قاچاق روزانه ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل
به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر، قاچاق سوخت یکی از معضلات رایج این روزهای کشور است. حجم این قاچاق، به ویژه در حوزه نفتگاز (گازوئیل)، به حدی افزایش یافته که سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا، آن را روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر اعلام کرده است.
اما چرا این پدیده در کشور ما به این شدت رخ داده است؟ هاشم اورعی، استاد دانشگاه شریف، بر این باور است که قیمت پایین سوخت در کشور عامل اصلی بروز این معضل است. وی میگوید: «زمانی که قیمت یک لیتر گازوئیل در داخل کشور تنها ۳۰۰ تومان باشد و قیمت فروش آن در خارج از مرزها به ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان برسد، طبیعی است که قاچاقچیان تمام ریسکها را پذیرفته و اقدام به قاچاق این حجم از سوخت کنند.»
فرصتسوزی ۴۴۶ همتی
بر اساس آمار کدال پالایشگاهها، دولت هر لیتر گازوئیل را با قیمت ۱۹ تا ۲۱.۵ هزار تومان از پالایشگاه خریداری کرده و با قیمت ۳۰۰ تا ۶۰۰ تومان به مردم میفروشد. به عبارتی، دولت به ازای هر لیتر، بین ۱۸.۴ تا ۲۱.۲ هزار تومان به مردم یارانه میدهد.
با توجه به این که روزانه ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل از کشور قاچاق میشود، دولت برای این میزان، بین ۱۳۴ تا ۱۵۴ همت یارانه پرداخت کرده است. اگر به جای قاچاق، این مقدار سوخت به صورت صادراتی عرضه میشد، دولت به جای پرداخت یارانه؛، معادل ۲۹۲ هزار میلیارد تومان هم درآمد صادراتی داشت، در نتیجه، ضربه قاچاق گازوئیل به پیکرهی اقتصاد ایران سالانه بین ۴۲۶ تا ۴۴۶ هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
با این رقم میتوان ۱۴۲۰ واگن مترو ۵ میلیون دلاری، یا ۱۴۲۰۰ اتوبوس درونشهری نیم میلیون دلاری، و ۱۷۷۵۰۰ تاکسی هیبریدی ۴۰ هزار دلاری خرید و به این ترتیب، کل ناوگان عمومی شهری را نوسازی و بهروز کرد.
این واقعیت تلخ، نشاندهندهی نیاز مبرم به اصلاحات در سیاستهای قیمتگذاری و مدیریت منابع انرژی کشور است تا از این فرصتهای اقتصادی به درستی بهرهبرداری شود.